Saturday, September 18, 2010

Saya suka kucing - Anda bagaimana?

Sedang merayau-rayau di alam siber, tiba-tiba terjumpa ini.


dari kucing terbiar dot com

Gambar anak2nya yang berkaki empat melompat-lompat di kawasan berumput hijau dan berpokok rendang buat saya cemburu. Saya juga mengidamkan sebegitu tapi sayang, anak-anak saya hanya dpt duduk di dalam sangkar dan dilepaskan petang apabila tuan mereka pulang dari kerja. Tetapi tidak bermakna anak-anak saya kurang kasih sayang. Makan minum terjaga rapi, bila sakit dibawa ke klinik.

Baru-baru ini saya bawa pulang seekor lagi anak kucing berwarna putih, bertelinga koko. Macam Che'Put masa dia masih anak dara. Sekarang Che'Put dah jadi ibu pada lima anak dan tak mungkin lagi beranak. Che'Put boleh hidup bahagia makan tidur main saja.

Saya dan Abg nak ke Kamdar bila tiba-tiba anak mengiau sambil terkedek-kedek berlari ke arah saya. Saya kutip dia dan saya pandang Abg. Abg kata "Takde tempat dah nak letak...." - tapi saya degil, lantas anak diletak di tempat duduk belakang kereta.

Saya beri nama dia Kamdar.

Anyway - Papa Meow memang seorang pencinta haiwan yang berdedikasi. Saya tabik beliau. Di dalam salah satu post di blognya, dia kata, dia selalu berdoa tidak berjumpa anak kucing terbiar apabila keluar berjalan-jalan. Saya juga selalu berfikir begitu. Sebab kalau sudah jumpa, kalau tidak dibawa balik, akan teringat-ingat sampai ke dalam mimpi. Selamatkah dia? Makankah dia? Ataupun sudah mati dilanggar keretakah dia? Isy. Susah macam nie.

Mungkin orang akan kata, dari kau belanja ribu-ribu untuk anak kucing, baik kau derma kat anak yatim. Tetapi itulah kuasa dan ketentuan Allah. DIA jadikan kita berbeza-beza pendapat serta haluan supaya akan ada juga segelintir yang mengambil berat tentang makhlukNYA yang berkaki empat.

Tuah sibuk berlari-lari di ruang TV. Saya panggil dia tetapi dia lebih seronok bermain dengan lipas yang baru ditangkapnya. Tuah semakin gemuk dan sudah pandai membuli anak-anak yang lebih kecil dari dia.

Hidup ini indah.

3 comments:

Kak Lia said...

saya pun sama....orang lain tk kan paham jiwa kita...

Papa meow said...

Salam, mudah2an impian Saudari mendapatkan tempat yang lapang dan luas untuk cumel2 akan tercapai...amin

ikahcorner.blogspot.com said...

Saya pown suke kuceng..dan kita sama, kalo start je enjin kete, selalu berdoa dlm hati agar hari nie tak nmpk kucing terbiar, but it happens everyday,tepi jalan, tengah jalan dah jadi common view di sini..